2010. szeptember 29., szerda

Céklával színezett házi nyújtható fondant

Ígértem, hogy leírom, milyen házi fondantot készítettem, amit céklával színeztem rózsaszínűre.
Az ötlet amúgy kiskuktától való, de én kicsit másként készítem, mint ő. Érdemes megnézni az ő elkészítési módját, mert neki élénkebb színű lett a céklával színezett fondantja.

Hozzávalók:
  • 1 kisebb nyers cékla
  • 0,5 dl cukorszirup
  • 0,5 dl víz (ez esetben az a lé, amiben megfőtt a cékla)
  • 2 ek. pálmavaj
  • 1 csomag étkezési zseltin (Dr. Oetker) vagy 1 csomag lapzselatin
  • esetleg vanília, mandula aroma (vagy vanília kivonat)
  • pici glicerin (elhagyható)
  • kb. 40 dkg porcukor vagy cukorliszt
  • kb. 3 ek. kukoricakeményítő(ha cukorlisztet használunk, akkor nem szükséges)
Legelső mozzanatként a cukorlisztet (ami tulajdonképpen porcukor kukoricakeményítővel elkeverve) vagy a porcukrot átszitáljuk egy nagy öblös tálba.

Ezután megfőzzük a cukorszirupot (1 rész víz és és egy rész cukor):

A céklát meghámozzuk, megmossuk és 4 felé vágva kevés vízben ,(ami ellepi) nem túl nagy lábasban megfőzzük. A színesre festett levet leszűrjük, és kimérünk belőle 0,5 dl-t. Hagyjuk kicsit hűlni. Ebben olvasszuk fel a zselatint. Mikor fotóztam, akkor közvetlenül a tűz fölött melegítettem- de utólag jobbnak látom, ha vízgőz felett melegítjük össze a hozzávalókat.

Mikor a zselatin szépen elolvad, és gyöngyöződik, beletesszük a 0,5 dl cukorszirupot (lehet mézzel helyettesíteni, ekkor 2 ek. mézet javaslok), a 2 ek. pálmavajat, a picike glicerint (elhagyható), és a vanília kivonatot, vagy aromát.
Mindezt addig melegítjük, míg a zsiradék el nem olvad. Hagyjuk picit összemelegedni a dolgokat.

Kézmelegre hűtjük, és beleöntjük az átszitált porcukorba.
Összekeverjük az egészet mindaddig, amíg homogén nem lesz. Ha nagyon lágy, akkor cukorlisztet, vagy keményítőt keverünk még hozzá. Mindaddig, míg már alig tudjuk keverni. Ezután pálmavajas kézzel össze szoktam nagyon kicsit dolgozni. csak annyira, hogy a tál falától elváljon a massza.

(Vigyázat, nem szabad túl gyúrhatóvá tenni a sok porcukorral, mert akkor nagyon száraz lesz!
Még azt is érezhetjük, hogy túl lágy a masszánk, de ne izguljunk, mert ekkor a pont jó. A hűtőbe téve megszilárdul annyira, hogy pont használható lesz. Ha pedig túl kemény már ebben az állapotában, akkor a pihentetés után már annyira bekeményedik, hogy használhatatlanná válik.)

Ezután rögtön légmentesen becsavarom folpack-ba. Hűtőbe teszem pihenni, míg megdermed.
A hűtőből kivéve nagyon érdekes lesz az állaga... olyan, mintha elrontottuk volna. :) De neeem! Jó kemény lesz, és ha kettétörjük, simán eltörik. Jócskán bekenjük pálmavajjal a kezünk és beledolgozzuk gyúrással a masszánkba.
Kb. 5 percig szoktam gyúrni így a masszámat, mikorra jó állaga lesz.
Ezután lehet használni tortaburkolásra, vagy figurák, rózsák készítésére. A rózsáim gyönyörűen és nagyon hamar megszáradtak. Csodaszép, vékony szirmokat lehet belőle formázni. Annyi a nyitja, hogy virág készítés előtt egy darabnyi fondantba teszek bele még keményítőt, jól összegyúrom, hogy egyáltalán ne ragadjon. Betekerem egy zacsiba, hogy ne száradjon, miközben a rózsát készítem. Nagyon hamar szárad, ezért érdemes így dolgozni vele.Mindig csak kicsi darabokat szaggatok belőle, és a többit visszazárom a kis fóliámba.


Ezt a két tortámat készítettem ebből az anyagból:
Mindkettőn a rózsák a céklás masszából lettek megformálva, az első tortánál a burkolás is ebből az anygból van, a másodiknál céklalé helyett sima vizet használtam, így fehér lett a tortaburkoló.

Figyelem!
a céklás színezést csak nyers cékla levével szabad használni! Ecetes céklalével nem jó, hiszen borzalmas íze lesz a tortaburkolónak tőle! :)

3 megjegyzés:

Szederliget írta...

Szia Kricky!

Van egy üzenetem számodra:
http://szederliget.blogspot.com/2010/09/kreativ-blogger-dij.html

További jó kreatívkodást! :)

Üdv,
szederliget

Noémi írta...

Szia Kricky!
A cukorliszttel kapcsolatban lenne kérdésem. Te mindig ezt használod? Mert én is szeretném kipróbálni és nem tudom, hogy "viselkedik". Különbözik valamiben a sima porcukortól, jobb vagy rosszabb?
Köszi!
Üdv: Noémi

Kricky írta...

Szederliget!

köszönöm szépen, nagyon aranyos vagy!

Kedves Noémi!

a cukorliszt tulajdonképpen porcukor, csak tesznek hozzá keményítőt. Nem mindig használom ezt, csak legutúbb vettem 15 kg-ot. A porcukorral csak az a baj, hogy nem mindegy melyiket használod. Nem mindegyik olyan finomra porra darált. Minél finomabb szemcséjű, annál jobb.